Social Media Marketing: doelgericht, goedkoop meetbaar

Wie vandaag de dag als ondernemer de term Social Media Marketing nog niet heeft gehoord, doet er goed aan zo snel mogelijk een Social Media Strategie te ontwikkelen. Aangezien 9 van de 10 mensen in Nederland een profiel heeft op één van de vele sociale media platforms, is dit een richting die niet mag worden vergeten. Er wordt al veel geadverteerd op sociale websites en hier zijn vele voordelen aan verbonden.

Doelgericht

Als je een advertentie plaatst in een krant of dagblad, bereik je een aantal mensen, maar kun je niet zo doelgericht te werk gaan als je misschien zou willen. Ook is dit maar eenmalig en wordt je advertentie weggegooid als de krant is uitgelezen. Door gebruikersprofielen na te gaan, kun je echter via de sociale media veel doelgerichter adverteren. Je kunt mensen benaderen op woonplaats, leeftijd, interesses en vele andere kenmerken. Deze komen naar voren door naar het surfgedrag te kijken en deze informatie op te slaan in een profiel. Is jouw doelgroep 50- tot 60-jarige vrouwen die grijs worden en op zoek zijn naar goede haarverf, dan kun je die dus doelgericht benaderen.

Goedkoop

Daarnaast is het adverteren op sociale media veel goedkoper dan een advertentie plaatsen in de krant. Voor hetzelfde geld bereik je een groot aantal mensen maar ook een veel specifiekere groep. Deze vorm van marketing is dus aanzienlijk effectiever en elimineert degenen die vanaf het begin al geen interesse zouden hebben in je product.

Meetbaar

Als laatste kun je het effect van je strategie duidelijk meten omdat alles digitaal gebeurt. Je kan precies nagaan hoeveel mensen naar aanleiding van jouw marketingstrategie op je advertentie hebben geklikt. Ook kun je je doelgroep blijven monitoren en ze zo nog specifieker benaderen. Op deze manier win je niet alleen klanten, maar kun je door in te spelen op hun interesses ook klanten behouden.

Comments are closed.