Hoe bepalend is een domeinnaam voor een zoekmachine?

Sinds de nieuwe update van google schijnt deze niet meer te kijken naar de domeinnaam, omdat deze niets zegt over de kwaliteit van een website. Je zou namelijk in theorie kunnen kiezen voor een uitmuntende naam, maar daarachter een zeer slechte website plaatsen. Google is er zeker niet op uit om deze pagina’s vervolgens hoog te ranken.

Waarom toch gebruik maken van kernwoorden in je webadres?

Het gebruiken van een kernwoord in je webadres dat kort en bondig beschrijft welke producten, diensten en of verhalen jij op je website hebt staan, geeft natuurlijk wel gelijk de bezoeker inzicht. En als dan ook nog eens blijkt dat deze naam eenvoudig te onthouden is, is dit dan toch een perfect gekozen adres.

Heeft de extensie van je naam wel effect op de ranking?

De generieke extensies zoals bijvoorbeeld .info, .net of .biz blijken nauwelijks invloed te hebben op de ranking van zoekmachines. Kijk je echter naar de landcode extensies dan is het wel belangrijk om de extensie van het land te hebben om in dat land hoog te kunnen scoren. Dus wil je in Nederland hoog scoren kies dan voor .nl en doe je ook zaken in België kies dan ook voor de .be extensie. Echter wordt in Nederland steeds vaker de .eu of .com als extensie gebruikt, welke ook steeds beter gaan scoren, maar toch blijft .nl bovenaan.

Waarom toch kiezen voor meerdere extensies?

Dit wordt vooral gedaan vanuit zakelijk oogpunt. Heb jij een goedlopend bedrijf en heb je alleen de .nl geclaimd dan is het erg makkelijk voor de concurrent om jouw naam te registreren met een andere extensie zodat zij veel hits krijgen. Dus wanneer je bedrijf succesvol wordt is het belangrijk om op het juiste moment voldoende extensies te claimen.

Wanneer je een naam zoekt voor je website is het vooral van belang dat deze eenvoudig en passend is, zodat je bezoekers je kunnen herkennen en goed kunnen onthouden, want voor de ranking bij een zoekmachine maakt dit nauwelijks uit.

Comments are closed.