Bing

De nieuwste mondiale zoekmachine heet Bing. Softwaremaker Microsoft bindt met de nieuwe zoekmachine Bing opnieuw de strijd aan met de populaire zoekmachine Google. Microsoft denkt dat Bing beter aansluit op de wensen van de consument dan andere zoekmachines.
bing

Bing is de opvolger van Microsoft Live Search. Bing moet volgens Microsoft de concurrent van Google worden. Bing wordt een beslissingsmachine genoemd. Microsoft wil met deze term aangeven dat de zoekmarkt moet evolueren, er moeten zaken gevonden worden waarnaar de gebruiker op zoek is.
Naast relevante zoekresultaten, wil Microsoft ook suggesties gaan tonen. Als er gezocht wordt op een specifiek automerk, kunnen er bijvoorbeeld ook accessoires of video’s van dit merk getoond worden. Dankzij een ‘guided search’ moet het zoekproces versneld worden.

Daarnaast kent de zoekomgeving van Bing nog een aantal extra functionaliteiten. Wie op zoek is naar een restaurant kan bijvoorbeeld een gewenste prijscategorie invullen. Dit geldt ook voor andere zaken. Ook is het mogelijk om een overzicht van relevante beoordelingen door gebruikers, afkomstig van populaire vergelijkingssites, te bekijken.

Bing is dus tegelijkertijd een concurrent voor vergelijkingssites, zoals het Nederlandse vergelijk.nl, kieskeurig.nl of iens.nl. Indien relevant neemt de zoekmachine de locatie mee in het berekenen van de zoekresultaten. Vanwege de regiogebonden functies wordt de nieuwe zoekmachine van Microsoft per land gelanceerd.

Het zal voor de nieuwe zoekmachine nog lastig worden om een marktaandeel te veroveren. In Amerika heeft Live Search (ook van Microsoft) een marktaandeel van ongeveer 8 procent, terwijl Google en Yahoo respectievelijk ongeveer 64 en 20 procent voor hun rekening nemen (2009).

Natuurlijk staan de concurrenten van Bing ook niet stil. Zij zijn druk in de weer met het verder optimaliseren van de eigen zoekresultaten.bing1