Betaalde en onbetaalde zoekresultaten

Zoekmachines tonen vaak betaalde en onbetaalde resultaten. De onbetaalde zoekresultaten zullen over het algemeen beter op uw zoekopdracht aansluiten, dan de betaalde zoekresultaten. Dit komt omdat de zoekmachine deze pagina’s geïndexeerd heeft en daardoor aansluiten bij uw zoekopdracht.

De betaalde resultaten worden vaak aan de zijkant of bovenaan de webpagina getoond. Hierbij staat vermeldt dat het om gesponsorde links gaat. De betaalde zoekresultaten worden gerangschikt op basis van een veilingsysteem. Voor een goede positie dient meer geld betaald te worden.

Zoekmachine Optimalisatie

zoekmachine4De onbetaalde resultaten kunnen beïnvloedt worden door zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachine optimalisatie bestaat in principe uit drie verschillende gebieden, namelijk een tekst factor, een indexatie factor en een populariteit factor.

Bij de eerste twee genoemde gaat het voornamelijk om zaken binnen de website zelf, bij de populariteitsfactor wordt er gekeken naar linkjes en vermeldingen van buiten af.

Drie factoren

De tekstfactor bestaat onder meer uit zoekwoorden en de plaatsing er van op de pagina. U dient woorden te selecteren die passen bij het doel en de doelgroep van de website.
De zoekwoorden die u gebruikt dienen relevant te zijn. Hoe vaker de woorden op de webpagina staan, hoe beter.

Ook is het verstandig om de zoekwoorden in de titel van de webpagina te plaatsen of in de meta description (een korte samenvatting de pagina). De indexatie factor geeft aan of een crawler de webpagina kan ‘lezen’.zoekmachine5
Een crawler leest een HTML-code. Flashpagina’s kunnen niet altijd door de crawler gelezen worden.
Bij de populariteitsfactor wordt van buitenaf gekeken naar de webpagina. Externe linkjes of verwijzingen naar de pagina vanuit andere websites zullen de zoekmachine populariteit vergroten.